Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anneloes Grootendorst - WaarBenJij.nu Adelaide - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anneloes Grootendorst - WaarBenJij.nu

Adelaide

Blijf op de hoogte en volg Anneloes

31 Mei 2014 | Australië, Adelaide

Om wat meer van Australië te zien had ik besloten om een weekendje Adelaide voor mezelf te boeken. Adelaide de winecapital of South Australia :D
De vlucht ging erg soepel en zodra ik aankwam boekte ik mijn overnachting bij ‘Adelaide Central YHA’. Dit hostel zat op ideale locatie. Bijna in het centrum van de stad en vlakbij Adelaide Central market en bicycle SA.
Zodra ik m’n spullen had gedropt ging ik naar Adelaide Central market. Een grote bedekte markt waar ze fruit, groente, horloges, snoep, vis enzooort verkochten. Zelfs als je daar niets koopt is het ontzettend leuk om erdoorheen te wandelen. Maarrr ik kon het natuurlijk niet laten om een spies te kopen met daarop verschillende stukken vlees van Australische dieren (Ik ben zo gemeen, maar ik wilde het graag geprobeerd hebben). Dus voor 8 dollar kun je kangeroo, buffalo, kameel, krokodil en nog iets… uitproberen! En kameel was zeker m’n favoriet <3
Wat ik ook zeker aanraad is de bakker Breadtop die vlak naast de Central Market zit. Het is een Japanse bakker waar ze veel aparte dingen verkopen zoals Melonbread (Wat super lekker is, ze hebben gelukkig ook Breadtop’s in Melbourne en Sydney).
Vervolgens ben ik naar bicycle SA gegaan, dat is echt een geweldig systeem. Omdat Adelaide best wel vlak is is het heel gemakkelijk om daar te fietsen. Bicycle SA verhuurt gratis fietsen! Je hoeft alleen je rijbewijs of identiteitsbewijs achter te laten en je kunt de hele dag gebruik maken van de fiets. Zorg er wel voor dat je hem voor 5 uur terug brengt anders krijg je een boete…
Op m’n fietsje ben ik doorgereden naar het Tandanya National Aboriginal Cultural Institute. Dit is een museum gewijd aan de kunst van Aboriginals, zo zie je de typische stippen kunstwerken maar ook modernere werken van nu. Het is gratis dus zeker de moeite om even te kijken.
Van het ene museum ben ik naar de ander gefietst, South Australian Museum. Het is een super groot museum, dus je moet er zeker een paar uur voor uittrekken. Ik was helaas aan het einde van de dag dus ik kon alleen de aboriginal art afdeling bekijken. Erg prachtig, door schilderijen vertellen ze een heel verhaal. Als ik meer tijd had dan was ik nog een keer door het hele museum heen gelopen.
Ik ben die dag vroeg naar bed gegaan omdat ik de volgende dag een excursie had geboekt om 5 uur s’ochtends naar Kangeroo Island.

Bij Adventure tours had ik een eendaagse trip geboekt naar Kangeroo Island, daarom was het zo vroeg. De busrit kon ik m’n ogen niet open houden en kreeg ik kleine stukken mee van de wijnregions waar we doorheen reden. Na 2 uur rijden kwamen we aan bij Cape Jervis waar we met de sealink ferry naar penneshas (kangeroo Island) werden gebracht. Helaas heb ik geen walvissen gezien, wat wel mogelijk is daar. Aangekomen op Kangeroo island stapte we in de bus om naar Seal bay conservation park gebracht te worden. Dat is een klein museum met fondsten uit de zee. Als je daar naar het strand loopt zie je één voor één steeds meer Australian seal lions verschijnen. Aangekomen op het strand zie je een hele kolonie slapen. We stonden een paar meter vandaan en daardoor kon ik een paar mooie foto’s maken. We zagen een welp seal lion op zoek naar z’n moeder. Het was erg aandoenlijk om hem te zien rondhopen en ondertussen allemaal geluidjes horen maken.
Vandaaruit zijn we doorgereden naar lighthouse in cape ducouedic. De tijd dat we in de bus zaten ging onze gids vertellen over het eiland. Die man was echt heel komisch en kon erg goed vertellen. Hij vertelde over de bosbranden die half het eiland hebben aangetast, over de paring ritueel van Echidna’s en nog veel meer.
Aangekomen bij lighthouse in cape ducouedic zijn we doorgelopen naar beneden naar admirals arch. Daar was een hele kolonie van New Zealand fur seals. Ook allemaal stuk voor stuk super aandoenlijk. Ze zijn een stuk kleiner dan de Australian seal lions en ik heb vooral een paar leuke opnames kunnen maken van de spelende welpjes. Nadat we bij de Australian seal lions hadden gekeken reden we door naar de remarkable rocks. Een rockformatie, die erg veel leek op een liggende snoopy. We mochten daar tussen lopen en foto’s maken alleen op een gegeven moment moesten we wel oppassen, want het ging regenen en dan wordt het daar heel glad!!
Rond die tijd werd het donker en zijn we weer terug gereden penneshas om daar weer de ferry terug te nemen naar Adelaide. Aangekomen in Adelaide was ik zo moe, maar toch ben ik even de kroeg ingegaan voor het idee. Ik ben daar naar Daniel O’Connell geweest en wat ze daar hadden was fantastisch. Ja hoor een mechanische Rodeo stier. Ik kon het niet laten om er even op te zitten en het te proberen….. I sucked.

De laatste dag had ik een heerlijk lui dagje. Ik heb de fiets gehuurd bij Bicycle SA en ben langs de river torrens gereden naar Henley Beach om van daaruit door te rijden naar Glenelg. Het was een lange fietstocht, maar onderweg heb ik zoveel mooie vogels gezien en natuurlijk het strand! In Glenelg heb ik heerlijk ontbijt met french toast met maple sirup mmmmmhhhhhhhhh
En ben toen weer teruggereden naar Adelaide om daar het National Wine Centre te bezichtigen. Het leukste was de wijnproeverij waar je zelf kan bepalen welke wijn en hoeveel je wilt drinken. Ik heb daar een heerlijke fles wijn gekocht die ik met m’n verjaardag heb opgedronken. Daar wil ik er nog 10 van!

Tot zo ver mijn avonturen in Adelaide!

Xx Aussie Loes

P.S.
Hier een leuk feitje over het paring ritueel van echidna’s:
Echidna’s, de grappige egeldiertjes van Australië. Wanneer een vrouwtjes echidna wil paren laat ze een feromoon los waar de mannelijke echidna’s op afkomen. Het vrouwtje waggelt door het bos en één voor één waggelt er een mannetje achteraan totdat er een hele slinger achteraan loopt. Die slingers kunnen wel uit 14 echidna’s bestaan, dus 1 vrouwtje en 13 mannen (Lucky girl). Op een gegeven moment stopt het vrouwtje van vermoeidheid en gaan de mannetjes in een cirkel om haar heen doorlopen. Eén voor één vallen de mannetjes af van vermoeidheid en the last man standing mag met het vrouwtje paren. Lijkt me wel heel vermoeiend na uren en uren te wandelen en dan paren met al die stekels…
Dat was de biologie les!

  • 19 Augustus 2014 - 13:34

    Irene:

    Heerlijk om te lezen ondernemende Annoes! Ik zie je daar al fietsen. Ik heb genoten van je biologie les ;-). Xxx moi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneloes

Hallo, Mijn naam is Anneloes. Ik studeer toegepaste psychologie en werk daarnaast in de thuiszorg. Ik heb wel vaker binnen Europa gereisd met wintersport, kamperen en zon/zee/strand vakantie, maar ik zou graag wat meer willen backpacken. Ik ben nog nooit buiten Europa geweest, dus daar wil ik verandering in gaan maken. Een zin die mij erg inspireert is: Life is about creating yourself. Grijp de kansen aan om jezelf te vormen en leef niet in spijt! Groetjes ;)

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 6367

Voorgaande reizen:

20 Februari 2014 - 22 Augustus 2014

Stage in Australië

31 Januari 2014 - 03 Februari 2014

Spanje - Malaga

12 Juli 2011 - 15 Juli 2011

Shoppen in Milaan

30 Juni 2010 - 18 Juli 2010

Luxe vakantie in Kos

08 Januari 2014 - 18 December 2009

Eindexamenreis in Londen

Landen bezocht: